Roudnice nad Labem uspěla v jednání o rozšíření rekonstrukce mostu přes Labe
Zdroj: www.roudnicenl.cz
Litoměřice

Roudnice nad Labem - V minulém týdnu proběhlo další jednání se zástupci Ústeckého kraje o plánované rekonstrukci roudnického mostu přes Labe. Místostarostovi Padělkovi a městskému architektovi Drahozalovi se podařilo prosadit její rozšíření. Kraj připustil možnost této změny a připravuje její realizaci.

V minulém týdnu proběhlo, v návaznosti na příslib ze setkání na roudnické radnici, jednání se zástupci Ústeckého kraje o plánované rekonstrukci roudnického mostu přes Labe. To se odehrálo přímo v Ústí nad Labem opět za účasti politiků, odborníků, úředníků, ale tentokrát především i autorů v současnosti schválené studie, na kterou má navázat projekt opravy mostu.

Zásluhou roudnického místostarosty Ing. Františka Padělka a městského architekta Ing. arch. Jana Drahozala se však podařilo prosadit důležité změny. Mělo by tak nejen dojít k rozšíření chodníků a vyznačení piktogramových koridorů pro cyklisty, ale i ke snížení krajem původně plánovaného maximálního zatížení stavby. Zvažuje se také použití bezpečnostního zábradlí mezi vozovkou a chodníkem.

„Setkání považuji za velmi přínosné. Zástupci Ústeckého kraje si vyslechli naše připomínky a výsledkem jednání je pak návrh kompromisního řešení, které by pro roudnický most neznamenalo provedení pouhých nutných úprav a navýšení jeho povoleného zatížení na 28 tun tak, jak měl kraj v plánu, ale naopak realizace opatření, která přispějí k bezpečnosti chodců i cyklistů. Dle tohoto návrhu má dojít k rozšíření stávajících chodníků z 1,2 m na 1,5 m a vyznačení piktogramových koridorů pro cyklisty ve vozovce. Vznikl by tak jasně vymezený bezpečnější sdílený prostor. Zároveň se nám podařilo vyjednat, aby po rekonstrukci maximální zatížení nepřesáhlo 16 tun tak, aby na most směly vjet autobusy ale nikoliv těžká nákladní doprava. Tím by se nám podařilo z mostu a centra města odklonit alespoň část nákladní dopravy, která se dle našeho názoru naprosto neslučuje s městským charakterem mostu a funkcemi, které by měl pro místní obyvatele naplňovat. Záležitost pro nás však stále není uzavřena a to až do chvíle, kdy bude tento příslib krajem schválen, přepracovaný projekt připraven a realizován,“ řekl Ing. František Padělek, místostarosta města Roudnice nad Labem.

Hlasitým kritikem postupu Ústeckého kraje a jimi schválené varianty byl právě i roudnický městský architekt Drahozal. Dlouhodobě upozorňoval na havarijní stav mostu přes Labe a podnikal kroky, kterými by město předešlo krizové situaci v podobě jeho přetížení.

„Problém roudnického mostu lze rozdělit na dva body. Zaprvé, dle zjištění statiků, je most přes řeku Labe v Roudnici nad Labem (240-031) v havarijním stavu. V současné době probíhá změna dopravního značení vjezdů na most, ale také příjezdů do Roudnice nad Labem, i v obcích na pravém břehu Labe, se zákazem vjezdu na most pro vozidla těžší než 7,5 tuny,“ přiblížil Drahozal aktuální situaci.

Vzhledem k informacím od Ing. Naděždy Hájkové, specialistky na statiku na mostní konstrukce, je stav mostu naprosto havarijní a v případě nedodržení povoleného zatížení mostní konstrukce by mohlo dojít i k jeho zhroucení. Drahozal dále upozorňuje, že se jedná o možné obecné ohrožení a je třeba neprodleně jednat. Případný kolaps konstrukce by navíc ohrozil také frekventovanou mezinárodní železniční trať.

„V současné době se naštěstí daří zlepšit komunikaci mezi zadavatelem projektu rekonstrukce mostu, městem Roudnice nad Labem a obcí Vědomice. Projektanti zatím prověřili absurdní variantu velkého vykonzolování stávajícího mostu a konstatovali, že toto řešení je technicky nemožné, případně neekonomické. Tak velké konzoly ale město Roudnice nad Labem nepožadovalo. Cílem plánované rekonstrukce však nemůže být pouze zajištění možnosti průjezdu těžké nákladní dopravy, ale řešit bezpečnost provozu na mostě komplexně, tedy i pro pěší a pro cyklisty. Roudnice nad Labem má na pravém břehu Labe hlavní sportovně-rekreační areál. Občané Vědomic a dalších obcí docházejí denně přes Labe do školy, do práce atd. Kromě místní pěší a cyklistické dopravy je roudnický most, mimo jiné, součástí evropsky významných cyklostezek s obrovskou kapacitou,“ dodal Drahozal.

Městský architekt a vedení města Roudnice nad Labem dále naprosto odmítají, že by bylo pozdě na zpracování kvalitního projektu rekonstrukce mostu. Dle získaných informací prý totiž není prozatím žádná verze projektu rekonstrukce roudnického mostu hotova.

„Nezapomeňme prosím, že původní projekt mostu vznikal krátce po roce 1900. V té době se za nákladní dopravu považovala koňská spřežení. O návěsech s desítkami tun nákladu se tehdejším projektantům a statikům ani nesnilo. Roudnický most má navíc ocelovou nýtovanou konstrukci, jehož únosnost se, zejména vlivem koroze, každým rokem snižuje. Došlo k zanedbání jeho údržby a má, mimo jiné, problémy s dilatacemi (nefunkčním ložiskovým uložením) a s poklesem některých kamenných pilířů. Například segment mostu nad mezinárodní železniční tratí nebyl pískován a natírán ani při rekonstrukci v osmdesátých letech,“ vysvětlil Drahozal.

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru