Ústecký kraj - Ministerstvo dopravy od roku 2017 vyjme ze zpoplatnění 20 kilometrů dálnice D8 u Ústí nad Labem pro vozidla do 3,5 tuny. Oznámil to ministr dopravy Dan Ťok. Opatření se bude týkat ještě dalších deseti úseků dálnic, které tvoří obchvaty měst nebo přes které vedou silnice prvních tříd.
„Chceme vyjít vstříc všem místním řidičům, aby se dálnici kvůli poplatku nevyhýbali a zbytečně nejezdili skrze město po silnicích nižších tříd. Vyjmutím dalších 11 úseků navážeme na naše loňské kroky, které se osvědčily. Městům se jednoznačně ulevilo a starostové měst, kudy vedla objízdná trasa pro všechny bez dálniční známky, naše kroky hodnotí pozitivně. Současně se potvrdil náš odhad, že nedojde k ekonomické ztrátě. Prodej dálničních kuponů v letošním roce naopak roste," uvedl ministr dopravy Dan Ťok.
Bez poplatku bude také úsek 20 kilometrů dlouhý úsek u Ústí nad Labem na dálnici D8, kterou provází silnice I/13, a to mezi exity 65 a 85, tedy přibližně mezi obcemi Řehlovice a Libouchec.
Stejné výjimky se dočkají také vjezd do Prahy od dálnice D7 po ulici K Barrandovu (odkud následně mohou motoristé projíždět skrze městský okruh) a vjezdy do Prahy pro obyvatele sousedních obcí, tzn. úseky na dálnicích D6, D7, D10 a D11. Mezi nově znepoplatněné obchvaty měst je zařazen také Beroun a Králův Dvůr na D5, což je 7 kilometrů kolem města. Bez poplatku bude také úsek dlouhý 22 km na dálnici D5 kolem Plzně, výjimky budou mít i úseky u Olomouce na dálnici D35, kde nebude zpoplatněn úsek až k silnici I/55, a pětikilometrový úsek na D46 kolem Prostějova.
Na výnos peněz z dálničních kupónů, který neustále roste a ke konci srpna 2016 dělal už 4,3 miliardy korun, což je srovnatelné skoro už s celým rokem 2015, by tyto změny neměly mít takřka žádný vliv. „Dálnice jsou stavby placené z peněz daňových poplatníků, proto by měly lidem co nejvíce sloužit. Tento krok, kdy umožníme využívat dálnici bez poplatku všude tam, kde dálnice vytváří určitý obchvat města, je vstřícným krokem vůči řidičům. Ti dnes musí trpět za to, že konečně začínáme stavět a současně opravovat zanedbané silnice po předchozích vládách. Letos do oprav dáváme 12 miliard korun na dálnice a silnice 1. tříd a už druhým rokem krajům pomáháme do pořádku i jejich dvojky a trojky. Loni jsme dali krajům na opravy 4,5 miliardy, letos 3 miliardy," uvedl ministr financí Andrej Babiš.
Ministerstvo dopravy už připravilo novelu vyhlášky o časovém zpoplatnění pro rok 2017, kde nově stanoví seznam úseků, které budou vyjmuty ze zpoplatnění pro vozidla do 3,5 tuny. Do konce září návrh změny vyhlášky půjde do mezirezortního připomínkového řízení. „Nemusí se jednat o konečné číslo. Budeme ještě analyzovat i ostatní části dálniční sítě, kde by občanům vyjmutí některých úseků mohlo pomoct," uzavřel ministr Ťok.