Vyrážíte autem na dovolenou do zahraničí a řešíte, na kolik vás vyjde cesta? Přinášíme zajímavý přehled
ilustrační foto: CC0
Litoměřice

ČR - Ať se nám to líbí nebo ne, až bezmála třetinu nákladů na dovolenou, pokud cestujeme vozem po Evropě, padne na samotnou cestu – tedy dálniční známky nebo mýtné, či pohonné hmoty.

Přirozeně nás tedy před dovolenou a výběrem konkrétního cíle zajímá, kam je lacinější zamířit. Jak je to tedy? Cesty do kterých zemí se českému motoristovi více prodraží a naopak? Odborníci ÚAMK přinášejí zajímavý přehled.

Letními bestsellery českých motorizovaných turistů jsou: Chorvatsko, Itálie a Slovensko. Začneme cenami pohonných hmot. S tím, že po cestě tam budeme pro zjednodušení kalkulovat s českými cenami, zpět pak z dané země a budeme mluvit o ceně nafty.

V Chorvatsku zamíříme do „české destinace“ Makarská, kam motoristu z Prahy čeká vzdálenost 1 151 km. Podle mezinárodního zdroje je průměrná cena 1 l nafty v ČR 1,20 eur, tedy 30,6 Kč. Při průměrné spotřebě 7 l/100 km nás vyjde cesta tam na 2 463 Kč. Zpět to při průměrné ceně 10,2 kuna za 1 l vyjde na 2 873 Kč. Celkem: 5 337 Kč.

V Itálii přitahuje Bibione s jeho vyhlášenými plážemi, vzdálené zhruba 760 km. Tam to tedy bude za 2 249 Kč, zpět za 2 812 Kč, celkem za 5 061 Kč.

Na Slovensko, například do Popradu v Tatrách, to má český turista 555 kilometrů, a tedy směrem tam ho cesta vyjde na 1 178 Kč, zpět 1 220 Kč, celkem na 2 399 Kč. Z tohoto jednoduchého výpočtu vyjde, že návštěva Slovenska bude za půlku toho, co letní dovolená v dalších dvou nejnavštěvovanějších zemích českými motoristy. Samozřejmě, že ještě musíme připočítat dálniční známky anebo platby za mýtné při cestě do zmiňovaných států.

Rakouská dálniční 10denní známka oba cestovatele vyjde stejně – asi na 250 Kč, slovinská 7denní pak cestovatele do Makarské navíc 480 Kč. Ovšem zdánlivou výhodnost cesty do Itálie zhatí ceny mýtného na tamních dálnicích, které jsou zhruba o 70 Kč za každých 100 km vyšší než pro motoristu mířícího do Makarské. Výsledek? I Při kratší vzdálenosti cesty do Bibione, budou náklady na návštěvu tohoto místa ze tří možností (Chorvatsko, Itálie, Slovensko) nejvyšší. Ne zásadně, ale rozhodně o pár tisíc korun. Následuje volba Makarské a cenovým „trhákem“ je návštěva slovenských Tater, kdy za dálniční známku u východních sousedů zaplatíte 255 Kč.

A jak jsou na tom, pokud jde o ceny dálničních známek nejdražší a nejlevnější letní destinace v celé Evropě? Nejvíce, navíc jen za 7denní známku zaplatíte ve Slovinsku (asi 480 Kč), pokud nepočítáme Švýcarsko, které má výhradně roční etiketu za 1 150 Kč. Následující Česko (310 Kč), Slovensko (255 Kč), Rakousko (250 Kč)… Pro zajímavost doplňme, že například v Bulharsku motorista zaplatí za týdenní vinětu 200 Kč a naopak v Rumunsku jen 77 Kč.

V zemích, kde se platí podle průjezdu počtu kilometrů na mýtnicích, v průměru zaplatíte za 100 km nejvíce ve Španělsku (240 Kč) a stejně, tedy 230 Kč v Itálii a Francii. V Chorvatsku naproti tomu v průměru asi 160 Kč za 100 km jízdy. Samozřejmě, že máte šanci ušetřit, a to vydat se do zemí jako je Německo nebo Lucembursko, kde se za jízdu po dálnicích neplatí.

Druhou vysokou položkou je platba za pohonné hmoty. Tak ty v Evropě vyšplhaly zřejmě nejvýše ve Švédsku, a to na průměrných 42,4 Kč za litr nafty. Na zhruba 37 Kč se dostaly i ceny v Belgii, Dánsku, Finsku, Nizozemsku a o něco málo výše i v Itálii. Naopak pod české ceny lehce nad 31 Kč se prakticky nedostanete, pokud opět pomineme například Ukrajinu, Litvu nebo Moldavsko. Jedinou výjimkou v centrální Evropě je Polsko s průměrnou cenou 30,6 Kč.

Teď tedy máte přehled o tom, kam se vám „vyplatí“ nebo ne cestovat, takže zbývá vzít v potaz to poslední a zřejmě nejpodstatnější – kam doopravdy chcete jet.

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru