ČR - Česká obchodní inspekce v průběhu minulého roku kontrolovala, zda nedochází ze strany obchodníků k některé z forem diskriminace spotřebitelů. Celkem provedla 658 kontrol a v 10 případech vzniklo podezření na diskriminaci spotřebitele. V jednom případě se toto zjištění týkalo také Ústeckého kraje.
Česká obchodní inspekce v období od 2. ledna do 31. prosince 2020 provedla kontrolní akci zaměřenou na ochranu spotřebitele. Konkrétně se jednalo o kontroly zaměřené na dodržování zákona o ochraně spotřebitele, který zakazuje prodávajícímu diskriminovat spotřebitele při prodeji výrobků nebo poskytování služeb. Zákon zakazuje takové jednání, kdy se s jednou osobou zachází méně příznivě, než se zachází nebo zacházelo nebo by se zacházelo s jinou osobou ve srovnatelné situaci, a to zejména z důvodu rasy, etnického původu, národnosti, pohlaví, sexuální orientace, věku zdravotního postižení, víry, náboženského vyznání a světového názoru.
„ČOI uskutečnila celkem 658 kontrol a podezření na některou z forem diskriminace zjistila v 10 případech. V 7 případech bylo podezření na diskriminační jednání již prokázáno,“ uvedl mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.
Jednalo se například o tyto případy diskriminace:
- 1x bylo zjištěno rozdílné stanovení cen vodného a to pro obyvatele s trvalým pobytem ve výši 25 Kč/m3 a pro ostatní obyvatele s jiným, než trvalým pobytem ve výši 50 Kč/m3, aniž by pro to existovaly objektivní a rozumné důvody sledující legitimní cíl, čímž se obviněná obec dopustila diskriminačního jednání vůči obyvatelům bez trvalého pobytu na území obce
- 1x se kontrolovaná osoba dopustila diskriminace spotřebitele když znevýhodnila osoby ruské národnosti (rusky hovořící osoby) oproti česky hovořícím osobám tím, že před učiněním objednávky česky mluvícím osobám (inspektorům ČOI, v postavení spotřebitele), předložila denní obědové menu, nápojový lístek a vícejazyčný jídelní lístek, kdežto rusky mluvícím osobám (inspektorům ČOI, v postavení spotřebitele) denní obědové menu nepředložila s tím, že toto denní menu je k dispozici pouze v českém jazyce, přičemž je s nabídkou denního menu neseznámila ani jiným vhodným způsobem, čímž rusky mluvícím spotřebitelům nebylo umožněno, aby využili poskytované služby v rovnocenném rozsahu, jako spotřebitelé hovořící česky
- 1x byl spotřebitelce odmítnut vstup do prodejny s dětským kočárkem (piktogram, znázorňují tento zákaz, byl umístěn i na vchodových dveřích do prodejny), aniž by k tomu měl prodávající jakýkoli legitimní důvod
ČOI, vedle kontrol zaměřených na diskriminaci spotřebitele, také prověřovala dodržování dalších právních předpisů. Jejich porušení zaznamenala celkem ve 254 případech.
Porušení dalších ustanovení zákona o ochraně spotřebitele a dalších právních předpisů bylo zjištěno v menším rozsahu. Na základě porušení předpisů bylo pravomocně uloženo 198 pokut ve výši 1,33 milionu korun.