ČR - Na díru v pravidlech pro povinné testování na Covid-19 v sociálních službách upozornila Asociace veřejně prospěšných organizací ČR (AVPO ČR).
Podobně jako u očkování ministerstvo zdravotnictví zapomnělo na pracovníky, kteří za svými klienty dochází do domácího prostředí nebo se pohybují na ulici. Zástupci AVPO ČR proto žádají vládu a ministerstvo zdravotnictví, aby pravidla povinného testování zpřesnili a doplnili o zbývající zaměstnance pracující ve všech typech sociálních služeb.
Mimořádná opatření vlády počítají s tím, že od 9. března budou povinně a v pravidelných intervalech testováni klienti i pracovníci vybraných sociálních služeb.
„Pravidla očkování a aktuálně pravidelného testování na Covid-19 by měla být stejná pro všechny pracovníky v sociálních službách, protože všichni dennodenně přicházejí do rizikového kontaktu se svými klienty. Patří proto do skupiny nejvíce ohrožené koronavirem a současně jsou rizikem i pro své klienty, kteří jsou křehčí a často zcela závislí na pomoci druhých. Vláda je ale opět pominula.
Vedle toho nezahrnula mezi rizikové skupiny například ani pracovníky, kteří pomáhají v terénu lidem bez domova nebo v noclehárnách, na seznamu chybí i jednodenní stacionáře a mnoho dalších,“ uvádí konkrétní příklady předsedkyně Sekce sociálních a zdravotních služeb AVPO ČR Lenka Kohoutová. Upozorňuje tak, že ministerstvo zdravotnictví při přípravě mimořádných opatření opakovaně klade důraz na pobytová zařízení, zapomíná ale na terénní a ambulantní služby.
„Pro organizace to znamená, že si nemohou ani částečně nechat testy proplácet a jsou tak závislé buď na podpoře z kraje, anebo jsou s ohledem na své klienty nuceny nakupovat testy ze svého. Velice stojíme o to, aby vláda tento problém zaregistrovala a ve vzájemné spolupráci se sektorem sociálních služeb nastavila rovné a spravedlivé podmínky, které pomohou ochránit pracovníky pro udržení chodu klíčových služeb a zamezí šíření koronaviru mezi klienty,“ dodává prezident AVPO ČR Marek Šedivý.
Podle něj by se obdobným problémům dalo předcházet lepší a včasnou komunikací odpovědných resortů se zástupci sociálních služeb.