Litoměřicko - Po loňské přeměně čtyř reklamních orlů Mattoni na umělecká díla se letos v červnu dočká proměny i první v Ústeckém kraji. Autorem nového návrhu umístěného na dálnici D8 u obce Keblice je student Akademie výtvarných umění (AVU) Štěpán Rubáš.
Jím proměněný orel sází na optickou hru s letní oblohou. Karlovarské minerální vody (KMV) tak transformací reklamních poutačů pokračují ve své dosavadní podpoře mladých výtvarníků.
Hlavní myšlenkou proměny nejnovějšího orla je práce se zrakem diváka. Umělecké dílo splývá s oblohou v pozadí a pomyslné okno do nebe je ohraničeno drobnými černými siluetami orlů. „Nechal jsem zmizet orla Mattoni v nebi a pomocí siluet dravců vytvořil iluzi. Bylo pro mě důležité dodržet harmonii okolní přírody. Vytvořil jsem iluzivní pomyslné okno, ve kterém si každý může představit svůj vlastní příběh. Stačí vnímat, co se na ploše odehrává a nechat vše na fantazii. Společně necháme zmizet reklamní billboard a vytvoříme dílo v krajině,“ přibližuje svůj motiv Štěpán Rubáš, který studuje na AVU v Praze.
KMV přeměnou reklamních poutačů Mattoni v umělecká díla u dálnic D8 a D35 navázaly na loňské transformace u českých dálnic D1 a D5, kde studentské motivy doplňoval také návrh od české grafičky žijící v Londýně Míly Fürstové.
„Po spolupráci s celosvětově známou grafičkou Mílou Fürstovou jsme se rozhodli oslovit s další proměnou právě mladé výtvarníky z AVU. Jejich návrhy nás zaujaly a vybrat kvalitní práce rozhodně nebyl problém – spíše naopak, máme z čeho čerpat i do budoucna, což nás těší,“ říká Ondřej Postránský, ředitel strategického marketingu KMV.
O přeměně orlů na umělecká díla
Od roku 1998 Karlovarské minerální vody instalovaly v ČR přibližně 20 velkoplošných reklamních poutačů se symbolem orla jako připomínku na zakladatele Heinricha Mattoniho, který měl právě orla ve svém znaku. Za 20 let se tito orli stali v povědomí veřejnosti neodmyslitelnou součástí míst, kde se nacházejí. S ohledem na úpravy zákona se společnost v roce 2018 rozhodla s dálničními orly jako reklamou rozloučit a dát jim šanci na proměnu v umělecká díla, která oživí krajinu. Poutače nenesou žádné reklamní sdělení, logo ani komerční prvek. Vloni v létě byly proměněni čtyři orli, v červnu letošního roku přibyl další na dálnici D8.