Most, Ústecký kraj - Místa pro nejlepší filmové scenérie, lepší komunikace s místními úřady nebo pomoc s hledáním místních dodavatelů i komparzistů. To vše nabízí regionální filmová kancelář v Ústeckém kraji už téměř rok, teď chce představit novou spolupráci s Českou televizí, dalšími filmovými produkcemi a pomoci právě místním společnostem i radnicím s filmaři najít společnou řeč.
Dnešní networkingové akce se zúčastní i zástupci národní filmové kanceláře Czech Film Commission. Ústecký kraj je oblíbeným místem filmařů již řadu let. Právě proto se pracovníci oddělení cestovního ruchu Krajského úřadu Ústeckého kraje proměnili i v zaměstnance filmové kanceláře. Filmový průmysl je i velkou propagací regionu. „Jde nejen o zajímavou spolupráci, ale díky tomu, že budeme více v obraze, co se požadavků a přání lidí kolem filmového průmyslu týká, můžeme jich k nám dostat ještě více a využít tak ekonomického efektu, které s sebou natáčení přináší. A přiznejme si také, že každého turistu lákají místa, kde se natáčely české i zahraniční filmy. I to je důvod, proč jsme kancelář založili," popsal nápad krajský radní pro cestovní ruch Jan Szántó.
Například Česká televize v příštím roce zamíří do Mostu s natáčením osmidílného komediálního seriálu s pracovním názvem „Most" scenáristy Petra Kolečka (Okresní Přebor, Čtvrtá hvězda) a kreativního producenta ČT Michala Reitlera (Případy 1.oddělení, Nevinné lži, Neviditelní ad.). „Chceme s Petrovým smyslem pro humor vyprávět o bolavých věcech, o strachu z neúspěchu, ze ztráty důstojnosti, z ohrožení životních jistot," přibližuje záměr Michal Reitler.
„Most mám rád. Seznámil jsem se s ním přes svoji manželku, která z něj pochází. Do magické hospody Severka mě pak vzal můj tchán. Odtud jsem čerpal nejen mosteckou filozofii, ale i předobrazy některých postav. Snad mi tam ještě po odvysílání nalejou," popisuje scenárista Petr Kolečko. A město Most si na zájem filmařů rozhodně nestěžuje. „Budeme doufat, že se prostřednictvím komediálního seriálu diváci dozvědí, že Most nabízí spoustu zajímavých možností a že rozhodně stojí za návštěvu. Třeba pak lidé přijedou do Mostu právě proto, aby viděli místa, kde žily postavy z jejich oblíbeného seriálu," říká primátor Mostu Jan Paparega.
Filmová kancelář je pro filmaře hlavně kontaktním a informačním místem. Podobné kanceláře nebo filmové komise fungují již v několika krajích. Jejich primární úlohou je přilákat právě k nim audiovizuální produkce a podat jim veškeré potřebné informace, pomoci při vyhledávání vhodných lokací a propojit je s místními partnery. Zatímco ve světě jsou filmové kanceláře zcela běžné a fungují na regionální, komunální i národní úrovní již desítky let, v ČR začaly vznikat až před čtyřmi až pěti lety. Jen evropská asociace filmových kanceláří EUFCN sdružuje přes 80 většinou regionálních kanceláří z 28 evropských zemí. „Je skvělé, že i české regiony si uvědomují potenciál, který aktivní spolupráce s filmovými produkcemi skýtá, a snaží se je aktivně oslovovat. Ústecký kraj v tom u nás patří mezi ty nejaktivnější," uvádí Ludmila Claussová, vedoucí národní Czech Film Commission.
Filmaři si prohlédli lázně, Jezeří i osecký klášter
Aktuálně filmová kancelář Ústeckého kraje vedle již zmíněného seriálu ČT spolupracuje také na filmu podle předlohy románu ústeckého rodáka Josefa Formánka s názvem Úsměvy smutných mužů. „Máme teď za sebou lokační tour po Karlovarském a Ústeckém kraji, na kterou jsme ve spolupráci s Czech Film Commission pozvali filmaře z řad lokačních managerů, produkčních, scenáristů a režisérů. Navštívili jsme s nimi například nefunkční městské lázně v Chomutově, lom ČSA, zámek Jezeří či klášter v Oseku", popisuje Barbora Hyšková z oddělení cestovního ruchu krajského úřadu, která má filmovou kancelář na starosti.
Filmová kancelář spolupracovala s filmaři při řadě projektů - natáčení seriálu Svět pod hlavou pro Českou televizi, natáčení německého filmu "Die Freibadclique" pro první kanál veřejnoprávní televize (Das Erste), vytipování lokací pro seriál HBO - Albert Einstein, film produkční společnosti Čestmíra Kopeckého - Hastrman, nebo film Jana Svěráka - Po strništi bos.