Od sesuvu půdy na dálnici D8 a železniční trať uběhlo už deset let. Děti Země považují za hlavní viníky úřady a ŘSD
Sesuv 7. června 2013 zasypal rozestavěnou trasu dálnice D8 a zničil asi dvě stě metrů funkční železniční tratě č. 097
Litoměřice

České středohoří - Dnes uplynulo deset let, kdy došlo k obrovskému sesuvu, který 7. června 2013 zasypal rozestavěnou trasu dálnice D8 v Českém středohoří a zničil asi dvě stě metrů funkční železniční tratě č. 097. Dálnice je sice již od 17. prosince 2016 v provozu, ale trať není stále opravená.

Na riziko sesuvů přitom již více než patnáct let před tím upozorňovali geologové, Děti Země a další spolky, takže doporučovali vést dálnici v dlouhém tunelu nebo výstavbu lépe zabezpečit.

Soudy také od června 2016 rozhodují, kdo a v jaké míře sesuv zavinil.

„Již od roku 1996, kdy jsme se účastnili hodnocení vlivů dálnice na životní prostředí, bylo jasné, že její trasa prochází přes sesuvné území, takže jsme v mnoha řízeních upozorňovali, že jde o značné riziko, kterému lze předejít výstavbou tunelu. Například tunel Kubačka délky 3,44 km byl ale zastupiteli kraje 9. března 2005 zamítnut, neboť by se prý zvýšily náklady a protáhla výstavba,“ vzpomíná předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Děti Země dokonce při kontrole výstavby dálnice v dubnu 2010 v km 56,5 zjistily, že na řadě míst je svah zaříznuté trasy velmi nestabilní, takže z něho vyvěrá podzemní voda, přičemž zhotovitel dálnice se svah marně snažil zatížit kamenivem.

Hlavní příčinou sesuvu byl tak podle nich dlouhodobě nezajištěný hluboký zářez dálnice v odlehčené patě svahu, jehož škodlivý vliv v území ještě zvýšily dlouhotrvající deště.

„Mezi hlavní viníky sesuvu patří hlavně Ředitelstvím silnic a dálnic ČR, neboť zajišťovalo přípravu, povolování a výstavbu dálnice a také stavební dozor. Další viníky pak vidíme ve státních úřadech, které se při rozhodování pečlivě nezabývaly všemi okolnostmi stavby a ani našimi námitkami a jiných účastníků řízení,“ tvrdí Patrik.

Děti Země proto 6. června 2016 zaslaly trestní oznámení s návrhem vyslechnout téměř třicet osob. Policie podnět ale v únoru 2017 odložila, neboť podle ní projektování i výstavba dálnice proběhly správně a podle zákona, takže k sesuvu s miliardovou škodou došlo jen náhodným neblahým přírodním úkazem.

Obvodní soud pro Prahu 5 také již sedmým rokem od 6. června 2016 rozhoduje, zda se firma KÁMEN Zbraslav a v jakém rozsahu podílela na sesuvu, a to na základě žaloby Ředitelství silnic a dálnic ČR o náhradu škody ve výši téměř 798 miliónů korun a Správy železnic za 240 miliónů korun. Firma totiž nad tratí a nad dálnicí těží kámen.

Soud sice mezitímním rozsudkem z 1. června 2022 rozhodl, že má firma oběma žalobcům zaplatit nanejvýš deset procent vyčíslené škody, nicméně Městský soud v Praze usnesením z 23. listopadu 2022 rozsudek zrušil.

Sice i podle něho byly příčinou sesuvu v různé míře dálniční zářez, déšť a zatížení horní části svahu, ale je nutné ještě rozhodnout, k jaké finanční škodě žalobcům skutečně došlo a zda ji firma způsobila a kolik by tak měla platit.

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru