Litoměřicko - Ještě před několika lety uvažoval provozovatel o jejím zrušení. Naštěstí se tak nestalo. Naopak došlo ke zcela zásadní modernizaci. Řeč je o železniční trati Lovosice – Litoměřice – Česká Lípa, jejíž revitalizaci Správa železnic právě ukončila a včerejší ukázkovou jízdou představila řadě hostů, mezi kterými nechyběli ani zástupci litoměřické radnice v čele se starostou Radkem Löwym.
Oprava byla zahájena loni v listopadu a za vysoutěženou cenu 981,9 milionu korun ji provedlo sdružení firem AŽD Praha a EDIKT. Realizace projektu přinesla vyšší bezpečnost železničního provozu, umožnila zvýšení traťové rychlosti v některých úsecích a tím zkrácení jízdní doby vlaků.
„Jsem velice rád, že k opravě letité tratě včetně nástupišť či mostů došlo, čímž se zvýšil komfort pro cestující. Konkrétně pro Litoměřice pak spočívá přínos zejména v tom, že se podařilo vybudovat nový přístupový chodník k přejezdu v ulici Osvobození a další od přejezdu podél kolejí přímo na horní nádraží. Tato místa jsou nyní bezpečnější,“ uvedl starosta města Radek Löwy.
Stavební práce se zaměřily nejen na obnovu železničního spodku a svršku. „Cestující ocení dvě nová nástupiště s přístřešky v kompletně přestavěné stanici Žalhostice, pohodlný nástup do vlaku je nyní také na zastávce Trnovany. V Ploskovicích a Horních Řepčicích se upravila stávající nástupiště na výšku nástupní hrany 550 mm nad kolejí,“ sdělil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Na uvedených zastávkách bylo vybudováno nové osvětlení a rozhlasové zařízení pro informování cestujících, které bylo doplněno i na stávajících zastávkách Litoměřice Cihelna a Lovosice závod.
V Žalhosticích slouží nejmodernější staniční zabezpečovací zařízení ESA-55, dálkově bude ovládané z nově vybudovaného dispečerského pracoviště v Lovosicích. Některé úseky pak získaly nové traťové zabezpečovací zařízení. Opraveny byly vybrané přejezdy, které dostaly moderní přejezdové zabezpečovací zařízení. Na pohyb cestujících v Žalhosticích a na horním nádraží v Litoměřicích dohlížejí kamerové systémy. Opravami prošlo také poměrně velké množství mostních objektů. Díky novému svršku a zabezpečení bylo možné zvýšit rychlost vlaků až na 100 km/h.
Stavební činnost se zaměřila na komplexní modernizaci úseků Žalhostice – Litoměřice Cihelna a Litoměřice horní nádraží – Liběšice. Ve zbývající části do České Lípy se provedla rekonstrukce vybraných mostů a propustků a také železničních přejezdů pro dosažení vyšších rychlostí a zvýšení bezpečnosti jízdy vlaků.
„Mám radost, že byl splněn nejenom celý rozsah stavby, ale také termíny ukončení stavebních fází. Nyní se jedná o vysoce moderní regionální železnici, hojně využívanou cestujícími. Na trati operují zejména České dráhy s modernizovanými jednotkami Stadler, mezi Lovosicemi a Litoměřicemi i naše společnost s jednotkami RegioSprinter. Rád bych poděkoval Správě železnic za spolupráci a Ústeckému kraji za podporu železniční dopravy,“ sdělil generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle.