Ústecký kraj, Chomutov - Chomutovští policisté se zabývají oznámením 23leté ženy, kterou minulý týden připravil o 81 tisíc korun neznámý podvodník či podvodníci. Stala se tak jednou z mnoha obětí aktuálně rozšířeného podvodného jednání označovaného jako „vishing“ a „spoofing“.
Takové podvody jsou často založeny na principu telefonních hovorů, kdy se volající představí jako pracovník banky, který zjistil napadení účtu volaného. Fiktivní bankovní úředník vystraší různými tvrzeními osobu, které volá, a přiměje jí peníze z účtu převést na bankovní účet, který označí jako bezpečný anebo je z účtu vybrat a vložit například do bitcoinmatu na „krypto peněženku“. Přitom podvodníci tvrdí, že se jedná pouze o dočasné bezpečnostní opatření.
Věrohodnost pokynů fiktivního bankovního úředníka umocňuje často další telefonát, tentokrát osoby vydávající se za policistu. Ten potvrzuje volanému tvrzení uvedená v prvním telefonátu. Tvrzení těchto podvodníků bývají velmi věrohodná, a to i proto, že dokáží napodobit jakékoliv telefonní číslo, například banky nebo Policie ČR (tzv. spoofing).
Jak došlo k podvodu
Právě tímto způsobem byla žena z Chomutova podvedena. Na její mobil jí zavolal muž, který se představil jako pracovník banky. Sdělil jí, že před pár minutami měla zažádat u banky o půjčku 150 tisíc korun a chtěl po ní doplňující informace k žádosti. Žena odpověděla, že o žádnou půjčku v současné době nežádala. On však tvrdil, že podle informací v evidenci o půjčku žádala.
Když trvala na tom, že nikoli, řekl jí, že na její rodné číslo musel tedy zažádat o půjčku někdo jiný. Prý tuto informaci předá a ozve se jí někdo z její banky. O chvíli později jí z jiného tel. čísla kontaktoval údajný pracovník její banky s tím, že dostal informaci o tom, že se mohla stát obětí kyberútoku na její bankovní účet. Prý se o své peníze nemusí obávat, ale je potřeba, aby si vzala půjčku v nejvyšší možné částce, kterou by měla mít předschválenou. Jako důvod uvedl, že je někdo jiný „duplikovaný“ na její účet a tu půjčku by si tak mohl vzít na ní.
Podvodný ředitel banky i kriminalista
Během hovoru tedy žena na základě jeho pokynů zažádala o půjčku ve výši 30 tisíc korun. Tato částka jí obratem přišla na účet, na němž pak i včetně zmíněných peněz z půjčky měla zůstatek více než 80 tisíc korun. Poté jí údajný pracovník banky ve stále probíhajícím telefonickém hovoru sdělil, že by bylo nebezpečné peníze poslat na jiný bankovní účet a doporučil jí peníze vybrat a vložit na „e-peněženku“, kde budou peníze v bezpečí.
V tu chvíli pojala dotyčná podezření a řekla, že si radši zajde osobně do své banky. Muž jí to však rozmluvil s tím, že ten, kdo duplikuje její účet, by mohl být někým z bankovní pobočky. Následně ji přepojil na údajného ředitele banky, který ji opět uklidnil, že tato situace není nijak neobvyklá a má tedy důvěřovat pracovníkovi banky, který jí bude instruovat. Pak byla přepojena zpět a „bankovní úředník“ jí sdělil, že není jiné řešení, než peníze vybrat a vložit na e-peněženku, protože její bankovní účet se musí resetovat, což trvá asi 5 hodin. Poté se jí prý peníze vrátí zpět na její účet.
Během toho jí ještě z telefonního čísla vypadajícího jako číslo používané Policií ČR (začínající číslicí „974“) volal muž, který se představil jako kriminalista z Prahy a potvrdil jí všechny informace, které dostala od „pracovníka banky“. Dohodl si s ní schůzku za několik dní, kde jí prý vše vysvětlí.
Peníze byly nadobro pryč
Žena tedy uvěřila a podle telefonických pokynů „pracovníka banky“ vybrala v bankomatu všechny peníze ze svého účtu. Pak s pomocí QR kódů zaslaných na její telefon vložila celou vybranou finanční hotovost do bitcoinmatu. Po pěti hodinách na svém účtu zjistila, že se jí žádné peníze nevrátily a zkoušela kontaktovat údajného bankovního úředníka, který jí však už neodpověděl. Teprve poté si zavolala na telefonní linku své banky, kde jí sdělili, že k žádnému zneužití ani duplikaci jejího bankovního účtu nedošlo. V tu chvíli už jí bylo jasné, že naletěla podvodníkovi. Poté vše oznámila na policii.
Policie varuje
Policisté znovu upozorňují na různé podvodné praktiky, kterými se podvodníci snaží z vytipovaných lidí pod různými záminkami vylákat peníze nebo získat přístupy k jejich bankovním účtům. "Nereagujte tedy na telefonní hovory, SMS zprávy, e-maily, kde se vás někdo pokouší vmanipulovat do situace, že jsou vaše finanční prostředky v ohrožení a vy musíte udělat další kroky pro jejich záchranu. Kdyby byly vaše peníze v ohrožení, tak banka sama zareaguje a učiní další opatření. V případě pochybností vždy kontaktujte svou banku. Pokud Vás shora naznačeným způsobem již někdo kontaktoval, neváhejte se rovněž obrátit na tísňovou linku Policie České republiky na čísle 158 a celou záležitost oznamte," uvádí mluvčí policistů Miroslava Glogovská.