Litoměřice - Parkovací domy vedle soudu v ulici Na Valech a vedle sídla Okresní správy sociálního zabezpečení (OSSZ) v ulici Seifertova nebo parkoviště u Střeleckého ostrova či v ulici Nerudova. To jsou další lokality, kde město kromě již zmíněného parkovacího domu v ulici Růžovka zamýšlí navýšit počet parkovacích míst.
Střelecký ostrov
Klasické parkoviště chce město postavit u Střeleckého ostrova v ulici Vodní cvičiště. Stát má v západní části bývalého areálu technických služeb, který sloužil pro umísťování odtažených vozidel a nachází se zhruba 100 metrů od letního kina. Úpravou projde i příjezdová cesta od viaduktu. „Nyní dochází k určitým majetkoprávním úpravám a připravuje se zadání projektové dokumentace. Naší představou je postavit desítky parkovacích míst pro osobní automobily a několik pro autobusy. Mohli by zde tedy zaparkovat jak turisté či běžní návštěvníci ostrova, tak řidiči autobusů v rámci svých pauz,“ vysvětlil Filip Hrbek, radní města.
Pozemek u škol v Nerudově ulici
Další parkoviště se sedmi desítkami míst vyroste v ulici Nerudova u železniční tratě poblíž Masarykovy základní školy, Gymnázia Josefa Jungmanna, Centrální školní jídelny a nedaleko Základní školy Boženy Němcové, Střední školy Pohoda, sokolovny a sídla skautů. Primárně by mělo sloužit zaměstnancům zmíněných institucí, kteří by zde odstavili svá vozidla po celou pracovní dobu. Tím by došlo k uvolnění parkovacích míst v ulicích Svojsíkova, Osvobození a Tylova pro krátkodobá parkování rodičů, kteří zde vykládají nebo nakládají školáky.
V tomto případě se již připravuje projektová dokumentace. „Výstavba proběhne ve dvou fázích. Nejprve budeme stavět blíže k železničnímu přejezdu. V tu dobu by mohl být na druhé polovině pozemku umístěný stavební materiál Správy železnic (SŽ) určený k rekonstrukci trati na Českou Lípu, která bude zanedlouho zahájena. Se SŽ se snažíme kooperovat a užitek z toho mají nejen cestující ve vlacích, ale i obyvatelé města, a to díky investičním akcím SŽ, které zvelebují i okolí nádražních budov,“ upřesnil Filip Hrbek. S první fází výstavby se počítá již v tomto roce.
Na Valech
V současné době probíhá také příprava architektonického řešení parkovacího domu v ulici Na Valech vedle budovy soudu. Momentálně existující tři architektonické návrhy jsou ve fázi připomínkování. „Zde jsme ještě velice daleko od realizace. Stavba, která má být podle návrhu i z části zapuštěna do země, bude finančně velice náročná, a navíc prozatím nepanuje shoda na hmotovém uspořádání ve vztahu k vilové zástavbě mezi ulicemi Rooseveltova a Na Valech,“ poznamenal radní Hrbek.
Severozápad
S výstavbou dalšího parkovacího domu město do budoucna počítá na sídlišti Severozápad, konkrétně vedle budovy OSSZ. Inspirací je v tomto případě partnerské město Fulda. „Mělo by se jednat o tzv. lehký parkovací dům, kterých mají ve Fuldě několik. Měl by být pokrytý zelení, bez plných stěn a dá se tak s nadsázkou říct, že pokud v něm zrovna nebudou parkovat auta, tak se dá snadno přehlédnout,“ vysvětlil Filip Hrbek.
Plešivecká, Severka
V roce 2021 došlo ke zpevnění povrchu odstavné plochy v ulici Plešivecká, kde mohou nyní parkovat desítky vozů navíc. Plocha byla připravena pouze na přechodnou dobu, neboť zde v budoucnu má pokračovat ulice Heydukova směrem na Miřejovickou stráň a součástí tohoto prostoru by měla být i klasická parkovací místa se všemi náležitostmi.
Problémem je navýšení parkovacích míst poblíž Severky. Tu by někteří místní obyvatelé nejraději nahradili parkovacím domem. Objekt je však v soukromém vlastnictví a zabývat se tak touto možností je nyní zbytečné. V budoucnu však město počítá s revitalizací prostoru Vojtěšského náměstí a pásu mezi ulicí Werichova a Komenského, který momentálně odděluje zeď s autobusovou zastávkou. „Zvažujeme odstranění zdi, jež nyní vytváří temné zákoutí, úpravu asfaltové plochy mezi Severkou a kruhovým objezdem, plochy na východ od okružní křižovatky, provzdušnění prostoru a celkovou úpravu tohoto vjezdu do centra města. Přibylo by tak i několik míst k parkování. Toto je však vize na dalších přibližně 10 let,“ nastínil plány města vedoucí ke zvýšení počtu parkovacích míst radní Filip Hrbek, v jehož gesci je územní plánování.
Cihelna
Problematické je parkování také na sídlišti Cihelna, podobně jako je tomu v Pokraticích. Celková koncepce těchto sídlišť nezanechala dostatek prostoru pro to, aby mezi jednotlivými domy mohly být vybudovány parkovací objekty. V případě Cihelny jeho stavitelé dali cenný prostor tzv. garážovým hnízdům, tedy shlukům samostatných garáží, které sice poskytují komfortní parkování jejich majitelům, ale zabírají velké plochy, které by jinak mohly být využity na parkování s mnohem větší kapacitou. „Při výstavbě sídlišť v 70. a 80. letech se totiž standardně počítalo s jedním autem na deset rodin, kdežto dnes je poměr téměř tři auta na jednu rodinu,“ upozornil Filip Hrbek.
Sídlišti Cihelna by tak nyní mělo alespoň částečně ulevit zpevnění plochy po vzoru Plešivecké ulice, a to v zadní části Liškovy ulice u Středního odborného učiliště, ke kterému dochází právě v těchto dnech. „Jedná se o nevyužívaný prostor, který je určen k zástavbě. V budoucnu by sem mělo být přemístěno několik garáží z horní části této lokality, kudy povede přivaděč k novému mostu. Do té doby zde lidé budou mít k dispozici více než třicet míst k parkování,“ vysvětlil Lukas Wünsch, místostarosta města.
Zároveň se nyní pracuje na studii prostoru u samoobsluhy v ulici Stránského u Luny. Jejím výsledkem by mělo být takové řešení, které zde povede ke zvětšení parkovací plochy. Tato dílčí revitalizace by měla být realizována s ohledem na opravu celé ulice Stránského, která bude možná až po opravách inženýrských sítí, jejichž zahájení jejich provozovatelé naplánovali na rok 2022. „Místem, které by mohlo poskytnout prostor pro větší parkovací objekt, je pak travnatý prostor na rohu ulic Družstevní a Mládežnická. Zde je však nutné myslet na to, že velikost travnaté plochy v létě alespoň částečně vyvažuje tepelnou akumulaci panelových domů a její případné zmenšení může mít vliv i na tuto skutečnost,“ upozornil radní Filip Hrbek.
U nemocnice
Již brzy dojde k optimalizaci parkovacích míst také u nemocnice, konkrétně na příjezdové a odjezdové komunikaci. Podélné stání se změní na šikmé, čímž se využitelnost zvýší o 70–80 procent. Silnice bude z tohoto důvodu nově jednosměrná zeshora dolů (od bývalého hostince Na Vidrholci). O finální podobě záměru rozhodne na jednom z blízkých jednání rada města. „Zároveň zde také přibude další místo pro krátkodobé stání určené pro vykládání a nakládání pacientů ze soukromých vozidel,“ uvedl místostarosta Lukas Wünsch.