Naučil nás covid šetřit na horší časy? Češi neutrácejí tolik, jak se předpokládalo
ilustrační foto: CC0
Litoměřice

ČR - Lidé v Česku v červenci navýšili své maloobchodní útraty méně, než se čekalo, meziročně pouze o 3,1 procenta, očištěně o 5,5 procenta. Bez očištění se čekal růst o 4,9 procenta. O bezmála desetinu se zvýšily tržby za nepotravinářské zboží. Výdaje ze potraviny byly prakticky stejné jako loni v červenci.

„Češi tedy stále nakupují to, co si během pandemie odpírali ať už kvůli uzavřeným obchodům nebo z důvodu tvorby opatrnostních rezerv pro případ snížení příjmu nebo propuštění,“ uvedl k aktuální situaci na trhu ekonom Lukáš Kovanda.

Jejich útraty zaostávají za očekáváním navzdory letošnímu snížení daně ze mzdy v podobě takzvaného zrušení superhrubé mzdy. Výdaje pokulhávají za předpoklady také i přesto, že spotřebitelská inflace je výrazná a dále zrychlí. Češi sice sdílí z dlouhodobého hlediska poměrně velmi značnou obavu z inflace, avšak vyhlížené zdražování je zatím nepobízí k maloobchodním nákupům tolik, jak by se čekalo.

V červenci navyšovali své výdaje hlavně z elektroniku, mobily, tablety či notebooky. Výrazně více než před rokem utráceli také za pohonné hmoty, zejména ovšem z důvodu jejich citelného meziročního zdražení, nikoli z důvodu vyššího nakupovaného objemu benzínu či nafty.

„Spotřeba domácností letos i tak bude jedním z tahounů ekonomiky. Což se ovšem nedá říci o tu část výdajů domácností, která se týká automobilů a jejich oprav. Z důvodů celosvětové k přepravní krize a prodlouženým dodacím lhůtám nových aut, ale i u důvodu horší dostupnosti ojetin, je výkon automobilového segmentu spotřeby poměrně slabý a k tahounům ekonomiky patřit letos nebude,“ dodal Kovanda.

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru