Lovosice - Portál občana města Lovosice je zase o něco více dostupnější. Pro registraci a přihlášení mohou občané využít svůj účet internetového bankovnictví, který je zpřístupněn v rámci bankovní identity.
Nově tuto službu zpřístupnilo také město Lovosice na svém Portálu občana. „Během března byla zprovozněna další možnost, jak začít využívat služby lovosického Portálu občana. Bankovní identita. Znamená to, že se do portálu můžete registrovat/přihlásit prostřednictvím Vašeho účtu internetového bankovnictví. Aktuálně zpřístupňuje možnost hned několik bank Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka a Moneta Money Bank. Přihlášení přes další banky bude zpřístupněno v následujících měsících. Již nyní můžete přes portál vyřídit většinu poplatkových agend.,“ sdělil Michal Karvánek, garant pro Portál občana.
Funguje to tak, že při registraci přes bankovní identitu bude klient informován, za jakým účelem identitu využívá a poskytovatel služeb (v tomto případě město) obdrží od banky potvrzení o identitě klienta. Princip bankovní identity spočívá v tom, že akreditovaná banka obdržela od státu přístup k základním registrům osob, díky čemuž si může, za splnění zákonem nařízených podmínek, identitu klienta ověřit. Každá banka službu svým klientům zpřístupňuje různým způsobem. Například klienti České spořitelny obdrželi bankovní identitu automaticky a přihlašovací údaje jsou shodné s internetovým bankovnictvím, zatímco třeba klienti ČSOB si ji musí vytvořit sami.
Bankovní identita je postupně zaváděna ve všech bankách a významným způsobem posouvá služby eGovernmentu. Občané díky ní v budoucnu získají snadný přístup k mnoha informacím, pro které byla nutná návštěva úřadu (např. informace z katastru nemovitostí, registru řidičů, trestního rejstříku, vyřízení živnostenského oprávnění, potvrzení o studiu apod.).
Prostřednictvím portálu občana lze platit veškeré poplatky, které mohou občanovi vůči městu vzniknout. Včetně pokut ať už v dopravě nebo třeba za poškození životního prostředí, pokut v oblasti myslivosti a lesnictví nebo rybářství. Náklady stavebních řízení, nájemné z nebytových prostor nebo záboru veřejného prostranství. Samozřejmostí je pak poplatek za komunální odpad nebo psa. Portál občana má nastaven ke každému poplatku daný bankovní účet města navázaný na příslušnou kapitolu příjmové části rozpočtu. „Občanovi stačí vybrat poplatek jako v e-shopu a zaplatit požadovanou částku. Platbu si může rozdělit a zaplatit pouze část, která mu bude odečtena. Poté se mu zobrazí na portále občana zbývající dlužná částka k doplacení. Takto si může rozložit platbu poplatků do jednotlivých měsíců v roce za celou svou rodinu, musí však dbát dodržení splatnosti daného poplatku, aby se nevystavil navýšení poplatku za nedodržení lhůty splatnosti. Pokud má tedy jeden rodinný příslušník na sebe navázané ostatní členy domácnosti, má poté zpřístupněny i tyto pohledávky ve jmenovitém seznamu. Může mít na sebe navázány třeba i své rodiče, kteří neovládají elektronické platby, a jejich poplatky může hradit za ně. O navázání dalších poplatníků musí požádat příslušného správce poplatku, který má přístup do registračního portálu. V případě požadavku navázat na sebe osobu starší 18 let potřebuje mít občan písemný souhlas této osoby,“ vysvětlila Iva Záveská, administrátor ekonomických systémů. Portál také umí hlídat splatnost poplatků. V případě, že má občan nastaveno upozornění do e-mailu, obdrží do své schránky upozornění vždy 14 dní před splatností daného poplatku. Pokud se stane, že zapomene, bude upozorněn na neuhrazenou pohledávku a to vždy jednou za 14 dní.
Klasickou možností pro platbu poplatků je bankovní převod nebo využití poštovní poukázky. Celkovou výši poplatku Vám sdělí i v pokladně, kde ji můžete také zaplatit. V pokladně lze využít i platbu platební kartou. Telefonický kontakt na správce poplatků je 416 571 120 nebo 416 571 147.