Roudnice nad Labem - Správa železnic starostům podřipských obcí v Roudnici nad Labem prezentovala záměr realizace vysokorychlostní vlakové trati spojující Prahu a Drážďany. Nespokojenost s dosavadními informacemi o novém železničním koridoru, reakcemi zpracovatelů projektu na požadavky obcí i potřeba vysvětlení a změn v jeho přípravách však trvá.
Starosta František Padělek se záměrem vyvolání dalšího jednání oslovil Ústecký kraj a požádal o slyšení na půdě Parlamentu ČR. Na pozvání starosty Františka Padělka se již na začátku června v Roudnici nad Labem setkali zástupci Správy železnic s představiteli obcí ORP, aby prezentovali záměr realizace vysokorychlostní vlakové trati (VRT) spojující Prahu a Drážďany.
Ve spolupráci s německým správcem infrastruktury DB Netz AG probíhá příprava nového železničního spojení mezi Drážďany a Prahou, které je součástí evropského Orient/East-Med koridoru. Na české straně se jedná o výstavbu zcela nové trati, na německém území z části o novostavbu a z části o modernizaci stávající trati z Heidenau do Drážďan. Nová trať má zkrátit cestovní dobu mezi Drážďany a Prahou z 2,5 na 1 hodinu, zvýší kapacitu pro osobní i nákladní dopravu a sníží hlukovou zátěž v sevřeném údolí Labe. Součástí projektu ale není jen atraktivní spojení Drážďan, Ústí nad Labem nebo Litoměřic s Prahou, ale také nová trať vedoucí ze středních Čech přes Louny do Mostu, která přinese konkurence schopné časy pro cestu vlakem mezi Prahou a Podkrušnohořím.
Projekt se, dle vyjádření Správy železnic, nachází ve fázi tzv. studie proveditelnosti. Po výběru varianty trasy přes Ústí nad Labem byly dále rozpracovány lokální alternativy jejího vedení s cílem minimalizovat dopady na zastavěná území a přírodně cenné lokality. Příkladem je i území mezi Litoměřicemi a Roudnicí nad Labem. Správa železnic předpokládala předložení výsledků studie v polovině roku 2020 ke schválení a výběru výsledné varianty Centrální komisi Ministerstva dopravy. Tímto krokem má být z lokálních alternativ vybráno vedení trasy nového železničního spojení, které bude nejvýhodnější z hlediska ekonomického, společenského a ekologického.
Zdroj: www.roudnicenl.cz
Aktuální varianta, která by měla být realizována na pravém břehu řeky Labe přes obce Chodouny, Polepy a Křešice, je však pro řadu dotčených obcí mezi Roudnicí nad Labem a Litoměřicemi takřka studenou sprchou a zásadní překážkou již probíhajícího i plánovaného rozvoje. „Obec Chodouny i obce Polepy a Křešice navržená trať přímo rozděluje, čímž jejich místní části odděluje od veškeré občanské vybavenosti a fatálně zasahuje do jediných možných rozvojových ploch,“ vysvětlila starostka Chodoun Marie Cimrová, která se stala předsedkyní spolku rozVRTaná krajina, z.s., založeným za účelem ochrany přírody, krajiny, vod a prosazování společného zájmu dotčených obcí.
Své stanovisko k navrhovaným variantám VRT obce zaslaly i roudnickým zastupitelům. Starosta města Roudnice nad Labem František Padělek na jejich iniciativu zareagoval snahou o vyvolání dalšího jednání.
„Dosavadní informace o projektu VRT, zejména reakce jeho zpracovatelů na požadavky obcí, jsou neuspokojivé. Jejich žádost o vysvětlení a změny v navrhovaném projektu proto stále trvá. Oslovil jsem tedy hejtmana a Radu Ústeckého kraje s žádostí o zorganizování jednání se zadavatelem. Očekávám, že se setkání pod patronací krajské politické reprezentace zúčastní i věcně příslušné odbory Krajského úřadu Ústeckého kraje a především zástupci všech dotčených obcí. Se stejným záměrem jsem s žádostí o slyšení na půdě Parlamentu ČR oslovil předsedy obou jeho komor. Prozatím však nemám zpětnou reakci,“ řekl starosta František Padělek.