Litoměřice - Příležitost podílet se na tvorbě dlouhodobé vize dopravy ve městě měli včera obyvatelé Litoměřic. V Modrém salonku Kulturního a konferenčního centra se v podvečerních hodinách uskutečnilo setkání s veřejností, na kterém byly představeny finální výstupy k tvorbě Plánu udržitelné mobility a tři návrhové scénáře dlouhodobého rozvoje udržitelné mobility pro Litoměřice.
Tři scénáře vypracovalo Centrum dopravního výzkumu Brno na základě rozsáhlého průzkumu, který se v Litoměřicích uskutečnil v průběhu minulého roku. Na jejich vzniku se pak podíleli i samotní Litoměřičané. Výsledkem jsou scénáře s pracovními názvy A – Adam, B – Beáta a C – Cecílie. Všechny scénáře směřují k čistší a dostupnější dopravě, každý však jiným způsobem a s důrazem na kombinaci různých nástrojů a opatření. Zatímco varianta A je nejvíce nakloněna individuální automobilové dopravě a spoléhá spíše na technologický pokrok, varianty B a C pracují s tzv. řízením poptávky po dopravě a budou vyžadovat zapojení veřejnosti a ochotu společnosti změnit postupně své dopravních návyky směrem k většímu využívání hromadné a nemotorové dopravy.
Scénář A počítá s modernizací komunikací, přizpůsobení se rostoucímu množství automobilů a snaží se učinit dopravu maximálně plynulou a komfortní, podporuje rozvoj elektromobility. Scénář B je více zaměřen na zklidnění provozu, vybudování dostatečného množství záchytných parkovišť a parkovacích domů, vytvoření dobré návaznosti autobusových spojů a nastavení nízké rychlosti v obytných zónách, počítá s motivací obyvatel využívat méně aut a více chodit pěšky, jezdit na kole nebo v MHD. Verze C je nejvíce zaměřena na preferenci chůze a cyklopřepravy se zajištěním maximálního bezpečí pro pěší a cyklisty, vybavením a modernizováním obytných zón, vystavěním záchytných parkovišť a využíváním zejména městské autobusové dopravy, která bude mít dostatečně vhodné časování, počet zastávek i linek. Celkovým cílem tohoto scénáře je dopravu zklidnit, resp. nedopustit její neřízený nárůst, který by v blízké budoucnosti zvýšil intenzitu i objem motorové dopravy, způsobil každodenní dopravní zácpy a zhoršil kvalitu ovzduší.
Mnohé z nabízených variant se příchozím jevily jako nereálné. Projevili například obavu o bezpečí cyklistů. „Městem nyní nemůžeme bez obav projet, ačkoliv oceňujeme novou možnost oboustranného průjezdu jednosměrkami,“ uvedla jedna z diskutujících. Jak však vysvětlil Daniel Szabó, jenž všechny tři varianty představil, právě bezpečnost pro cyklisty je jedním z cílů navrhovaných změn.
Nyní je třeba vybrat jeden ze scénářů a vývoj dopravy v Litoměřicích pro následujících třicet let směřovat právě podle něj. Obyvatelé na včerejším setkání nevyužili možnosti hlasování a rozhodující slovo tedy bude mít rada města v pondělí 18. listopadu, resp. zastupitelstvo, které bude plán jako celek schvalovat na konci tohoto roku. Poté Centrum dopravního výzkumu vytvoří ve spolupráci s městem akční plán, kde budou stanovena konkrétní opatření, jež budou realizována již v r. 2020 a na ně naváží další v následujících letech.