Lužná u Rakovníka - O víkendu 18. a 19. září se v Lužné u Rakovníka uskuteční Den železnice. Kromě historických vlaků se představí nejmodernější technika. Veřejnost si tak může vůbec poprvé prohlédnout nejmodernější expresní soupravu InterJet a vystaveny budou i moderní lokomotivy Siemens Vectron a TRAXX MS3.
„Pro fanoušky železnice jsme na Den železnice připravili mimo jiné i expozici nejmodernější techniky v barvách Českých drah a jejich dceřiných společností. Zájemci budou mít úplně první možnost si prohlédnout novou soupravu InterJet určenou pro dálkové linky z Prahy do Chebu,“ říká předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik.
Tento nejmodernější koncept osobních vozů je z produkce konsorcia Siemens Mobility a Škoda Transportation. Celkem deset pětivozových souprav s kapacitou zhruba 330 míst k sezení vyjedou v jízdním řádu 2022 na linku Západní expres z Prahy do Plzně a Chebu a také na Krušnohorech z Prahy přes Ústí nad Labem, Teplice v Čechách, Most do Karlových Varů a Chebu.
„Nové vozy umožní pohodlnější cestování i pro osoby na vozíku, nevidomé nebo neslyšící. Rodiny s dětmi mohou využít dětské kino či přebalovací pult. Nezapomínáme ani na cyklisty, kteří zde najdou oddíl pro přepravu jízdních kol. Soupravy dále nabídnou klimatizaci, Wi-Fi připojení, klasické zásuvky a USB porty pro dobíjení cestovní elektroniky. Samozřejmostí jsou sklopné stolky či polohovatelná sedadla, která vedle možnosti pracovat během cesty nabízejí příjemný komfort,“ říká náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
V rámci projektu byla například poprvé ve střední Evropě využita technologie výroby oken, která umožní snazší průchod signálu mobilních telefonů do soupravy se zachováním tepelně-izolačních vlastností skel. InterJet je také prví český vlak, který v jednom z vozů umožní bezdrátové dobíjení mobilních telefonů. Vlak je konstruován na provozní rychlost až 200 km/h.
V barvách Výzkumného Ústavu Železničního se na svátku železnice představí moderní elektrická lokomotiva Siemens Vectron (193.902) schopná provozu na čtyřech rozdílných napěťových systémech. Kromě jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS je vybavena komunikačním systémem GMS-R a dálkovou diagnostikou.
České dráhy v současnosti provozují 17 těchto lokomotiv, a to hlavně na linkách Berliner do Německa a Slovácký expres na Moravu, ale také na vlaku Hungaria do Maďarska. Sériové provedení lokomotiv Siemens Vectron má maximální rychlost 200 km/h.
Návštěvníci Dne železnice si prohlédnou i čtyřsystémovou lokomotivu ČD Cargo řady 388 TRAXX MS3, kterou vyrábí kanadská společnost Bombardier. Součástí vybavení lokomotivy je evropský zabezpečovací systém ETCS, komunikační systém GSM-R a nechybí tu ani kamerový systém. Maximální rychlost této lokomotivy využívané v nákladní dopravě je 160 km/h.