TIP NA VÝLET: V Ústí bude k vidění unikátní technické dílo, jediné v České republice
Foto: Zubrnická museální železnice
Výlety

Ústí nad Labem - Technický unikát republikového významu poprvé představí veřejnosti v autentickém provozu Zubrnická museální železnice v sobotu 8. září v rámci dnů Evropského kulturního dědictví.

Parní stroj historické železniční vodárny na střekovském nádraží sice už návštěvníci znají, ale po desetiletém snažení ho konečně podařilo uvést do chodu opět párou stejně jako v roce 1873, kdy zařízení vzniklo.

Silný a hlučný kompresor na stlačený vzduch, to byla do letošního roku jediná možnost, jak rozhýbat mohutné setrvační kolo stroje střekovské parní vodárny. Její renovátor Zdeněk Dundr ze Zubrnické museální železnice se však s tímto „šidítkem“ nehodlal smířit a po zrestaurování vlastního stroje se rozhodl uvést do chodu i parní kotel.

„Když jsme před léty objekt získali, chyběla veškerá mosazná armatura a také kotelní štítek. Armaturu jsme nějak posháněli a doplnili, ale kotelní štítek je takový rodný list kotle a bez něho není možné kotel zprovoznit. Nevíme, jak je starý, jaký tlak vydrží,“ popsal svízele naplnění svého snu člověk, který se přes týden živí jako topenář a o víkendech opravuje parní vodárnu. Pak se ale jednou mezi návštěvníky památky objevil člověk, který přinesl mosazný štítek, jenž si jeho otec železničář před mnoha léty odmontoval na památku. Vyšlo najevo, že kotel vyrobila vídeňská firma Josef Pauker und Sohn roku 1911 s provozním tlakem 8 atmosfér. Následná oprava kotle vyvrcholila tlakovou zkoušku pod dozorem kotelního komisaře, kdy historické zařízení úspěšně ustálo 12 atmosfér.

0709vodarna1

Foto: Zubrnická museální železnice

Od soboty ovládne parní vodárnu dobová atmosféra se syčením páry, hustou horkou mlhy a sálajícím teplem z rozpáleného kotle. Tuto „parní show“ nabídne střekovská vodárna po tři po sobě jdoucí víkendy, vždy od 10.00 do 18.00. Poslední víkend 22. 9. – 23. 9. 2018 navíc vyráží z nádraží směrem do Zubrnic i vlak tažený parní lokomotivkou. V ostatní dny je v provozu dle standardního jízdního řádu historický motoráček „Hurvínek“.

Střekovská parní vodárna, která sloužila k čerpání vody do parních lokomotiv, je posledním kompletně dochovaným zařízením svého druhu v České republice. Už jen jedna menší se nachází ve Slatiňanech u Pardubic, avšak bez funkčního původního pohonu. Technický unikát objevil před deseti lety v Ústí náhodně příznivec milovník železniční historie, když si procházkou po nádraží krátil čekání na zpoždění vlak a nahlédl do ruiny staré vodárny. Objevu se hned ujala Zubrnická muzeální železnice, která prosadila jeho prohlášení za státem chráněnou technickou památku. Vlastní typová stavba je dílem slavného architekt Karla Schlimpa, který proslul jako autor dnes již bohužel zbořeného nádraží Praha Těšnov označovaného za nejkrásnější nádraží Evropy.

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru